2D/3D: 시각언어의 교류
2008년 8월 1일 – 2008년 9월 28일
피케이엠 갤러리 베이징
오프닝 리셉션: 2008년 8월 1일 오후 5시
고대부터 예술창작은 2차원의 회화적 평면과 3차원의 입체적 공간을 중심으로 이루어졌으나, 창조적인 작가들은 끊임없이 이 두 시각적 영역을 넘나들며 예술적 영감과 시각적 언어를 확장시킬 수 있는 기회를 추구하였다. 미켈란젤로의 시스틴 성당 벽화는 그의 강렬한 조각 작품들과 연결되었고, 둔황의 동굴사원은 회와와 조각들이 함께 섞여 놀라운 장관을 이루었다. 이러한 예는 미술사에서 2차원, 3차원의 형식과 개념이 끊임없이 서로 의존하며 상호작용해 왔음을 보여준다.
피케이엠 갤러리 베이징은 우훙(현 시카고 대학 미술사학과 교수, 2006 광주비엔날레 수석큐레이터)의 기획하에 "2D/3D: 시각언어의 교류"라는 제목으로 이러한 주제들을 탐구하는 첫 중국작가 단체전을 개최한다. 사진, 비디오, 설치, 멀티미디어 등 새로운 시각매체 기술의 영향으로 현대작가들은 한층 더 다양한 작업 형식을 추구하게 되었다. 그러나, 2차원과 3차원적 공간의 문제는 계속해서 시각 미술의 근본적인 바탕이 되며, 현대미술에서 이 둘의 관계가 심각하게 토론된 적이 없음 또한 사실이다.
이번 전시는 12명의 중국 현대 미술작가들을 통해, 이러한 실제적, 이론적 문제들을 다루고자 한다. "2D/3D"는 다양한 신진작가와 중견작가를 모두 포함한다. 젊은 대만작가 홍 샤오페이(洪绍裴)는 전통적인 회화 재료인 캔버스와 아크릴 물감을 이용한 회화 "조각"을 선보이며, 션 샤오민(沈少民)은 다빈치의 명화 모나리자를 입체적 조각으로 재현한 작품을 전시한다. 먀오 샤오춘(缪晓春) 역시 보슈(H. Bosch)의 명화 "쾌락의 정원"을 3차원 컴퓨터 이미지로 재해석한 작품을 소개한다. 2층에 설치된 홍 레이(洪磊)의 작품은 사진과 설치미술을 접목하여 관객이 사진 영상을 3차원 공간에서 경험하게 한다. 샹 양(尚扬)은 각기 다른 재질의 재료를 실험적으로 이용하여 회화에 입체성을 부여하였고, 시 진송 (史金淞)은 실제 나무를 평면으로 조각하여 축소한 작품을 선보인다. 샤 샤오완(夏小万)과 션 뤼준(沈瑞筠)은 중국 전통화법 회화를 여러 층으로 겹쳐 삼차원적 회화로 바꾼 새로운 스타일의 작품을 완성하였다. 리 송송(李松松)과 로렌스 탠스(Laurens Tans)는 각각 회화와 설치, 비디오와 조각이 어우러진 작품을 통해 매체에 구애받지 않는 작품세계를 보여준다. 사진작품으로 잘 알려진 짱 쯔(蒋志)와 추 쯔지에(邱志杰) 또한 다재다능한 창의력을 발휘한 새로운 조각, 회화 작품을 전시한다.
이번 전시의 작품들은 시각적 언어 형성을 위한 예술적 창의력의 다양성을 제시한다. 2차원과 3차원적 공간의 예술적 표현에 결정적인 역할을 하는 매체로서 회화와 조각 작품들이 기타 매체들와 어울려 중점적으로 전시된다.
PKM Gallery Beijing
August 1 – September 28, 2008
Curated by Wu Hung
Laurens Tan 谭思考 Hong Lei 洪磊
Shen Shaomin 沈少民 Shang Yang 尚扬
Xia Xiaowan 夏小万 Qiu Zhijie 邱志杰
Shi Jinsong 史金淞 Miao Xiaochun 缪晓春
Shen Ruijun 沈瑞筠 Jiang Zhi 蒋志
Hung Shaopei 洪绍裴 Li Songsong 李松松
Opening Reception: 5:00PM, August 1, 2008
From ancient times, art creation has been centered around two-dimensional pictorial space and three-dimensional sculptural space, but creative artists have also constantly traversed these two visual fields, seeking inspiration and opportunities to expand their artistic language. Thus Michelangelo's Sistine Chapel murals have been related to his powerful sculptures, and marvelous paintings and statues together shape a Dunhuang cave-temple. Such practices demonstrate that the forms and concepts of 2D and 3D are perpetually interdependent and interpenetrating in art history.
PKM Gallery is proud to present "2D/3D: Negotiating Visual Languages," its first group show of Chinese contemporary art curated by Wu Hung that explores these very themes. Stimulated by new visual techniques such as photography, video, installation, and multi-media art, contemporary artists have become more accustomed to create works in versatile forms, yet 2D and 3D remains the two basic operative grounds for visual art, and their relationship in contemporary art has not been seriously discussed.
"2D/3D" aims to foreground this important practical and theoretical problem by presenting twelve contemporary Chinese artists, whose innovative works obscure the boundaries between traditional mediums of art. The exhibition features a diverse group of both emerging and established artists, including Hung Shaopei, a young Taiwanese artist who stretches the definition of painting to its limits by creating paint "sculptures" on canvas, while Shen Shaomin's Mona Lisa transforms the famed portrait into a unique sculpture form. Miao Xiaochun's work is also inspired by the classics with his immense painting screen which is a digital reinterpretation of a Bosch's The Garden of Earthly Delights. Hong Lei's photography installation on the second floor turns photography into a three-dimensional experience by exposing the inner workings of the fundamental technology behind the medium. Through his experimentation in various textures, Shang Yang adds a three dimensional element to his paintings, while Shi Jinsong's floating tree installation reduces a massive tree to its two dimensional single plane essence. Xia Xiaowan and Shen Ruijun's works combine the aesthetics of traditional Chinese paintings with an innovative 3D style overlapping multiple layers of images. The interdependency between these two modes of visual representation is illustrated in the works of Li Songsong and Laurens Tan through their ease of movement and fluidity between painting and sculpture and video and sculpture respectively. Similarly, Jiang Zhi and Qiu Zhijie, who are known for their photography, will feature new sculptures and paintings in this exhibition, showcasing their versatile artistic creativity.
The works chosen for the exhibition will demonstrate different kinds of artistic creativities involved in developing this formal dialogue. Because of the seminal roles of painting and sculpture in defining 2D and 3D representations, the exhibition will privilege these two art forms, while also featuring some works in other mediums.
北京朴敬美画廊
2008年8月1日- 9月28日
策展人:巫鸿
开幕酒会:2008年8月1日下午5点(周五)
从古代起,艺术创作一直围绕着二维图画空间和三维雕塑空间发展,但是富有创造力的艺术家也不断游走于这两个视觉领域之间,寻找着能够扩展他们艺术语汇的灵感和契机。人们不难发现米开朗基罗的西斯廷教堂壁画和他众多雕像之间的联系;绘画和雕塑同样造就了一个个辉煌的敦煌石窟。这些实践证明二维和三维的形象和概念在美术史上总是相辅相成、不断渗透、无穷互动。
北京朴敬美画廊荣誉推出"2D/3D: 谈判的视觉语言"—— 首个由巫鸿策划的探讨这些非常主题的中国当代艺术群展。受到摄影、录像、装置与多媒体等新视觉技术的刺激,当代艺术家更为自由地采用多种视觉语言创造作品。但是二维和三维仍旧是这种种变化的的基础,它们和当代艺术的关系有待于严肃的讨论。
通过对12位中国当代艺术家的推介,"2D/3D"展览旨在凸显两个空间界定的理论与实践层面上的关键问题,而结论便暗含在游移于传统媒介边沿的创意作品当中。该展览突出介绍了一组多元化群体的新兴和既定的艺术家们。其中台湾青年艺术家洪绍裴通过在画布上"雕刻"绘画,将架上绘画的概念外延拓展到极限。另外沈少民的蒙娜丽莎将同名杰作转变成一种独有的雕塑形式。而缪晓春的作品同样被经典所激发,他在巨幅画面中上对Bosch的The Garden of Earthly Delights进行了数码化的重新诠释。二楼展示的洪磊的摄影装置通过揭露媒介背后基本技术的内部运作,将摄影作品转换成一种三维立体的体验。就在尚杨在他的绘画中通过对不同结构肌理的试验,增添了一种三维元素的同时,史金淞的装置浮动树木却把一大块树木减到了其二维平面的本质。夏小万和沈瑞筠的作品,结合了传统中国画的美学和一种创新三维式的多层次影像的重叠。在李松松和谭思考的作品中此两种代表性视觉模式相互依存,并被他们灵活流畅地分别表现于绘画与雕塑和视频与雕塑中。同样的,因摄影作品而被熟知的蒋志和邱志杰,将在此次展览中呈现新的雕塑和绘画作品,以展示他们多才多艺的艺术创作。
此次入选的各式作品恰是应证了不同类别艺术创作对于该形式表达探讨的发展作用。由于界定在二维和三维表现的绘画与雕塑的开创性角色,展览将给予这两种艺术形式"以殊遇",同时亦不吝绍介一些其他媒介的作品。
参展艺术家届时将出席开幕酒会。