한국의 제1세대 모더니스트이자 추상 미술의 영역을 개척한 선구자, 故 유영국 화백(1916-2002)은 한국의 자연과 그 에센스를 강렬한 색채와 절제된 형태로 빚어낸 회화 작업들로 우리에게 널리 알려져 있다. 점, 선, 면, 형, 색 등 회화의 기본 요소들을 대립과 균형 구도 속에 긴장감 있게 공존 시킨 그의 작품은 회화가 다다를 수 있는 아름다움의 경지에 깊이 다가선다. 1938년 일본 도쿄문화학원 유화과를 졸업한 유 화백은 1943년 한국에 귀국하여 신사실파(1948), 모던 아트협회(1957), 신상회(1962) 등 20세기 중반 한국의 전위 미술단체를 선봉에서 이끄는 동시에, 수행하듯 매일 규칙적으로 실행한 작업 활동으로 다수의 숭고한 유화 작품들을 남겼다. 주요 개인전으로는 신문회관 개인전(1964), 국립현대미술관 덕수궁 «유영국 초대전»(1979), 탄생 100주년 기념 국립현대미술관 «유영국, 절대와 자유»(2016)가 있다. 유 화백은 자유미술가협회전(1937-1942), 제7회 상파울로비엔날레(1963), 제9회 도쿄비엔날레(1967) 등의 국내외 주요 단체전 및 미술행사에 다수 참여하였고, 제2회 자유미술가협회전 협회상(1938), 보관문화훈장(1984) 등을 수상한 바 있다. 그의 작품은 국립현대미술관, 서울시립미술관, 리움미술관 등 유수 미술 기관에 소장되어 있다.
Yoo Youngkuk (1916-2002), the first-generation modernist and pioneer of abstract art in Korea, is widely known for his paintings that capture the essence of Korea's nature through intense colors and restrained forms. His work confronts and balances the basic elements of painting, such as dots, lines, shapes, and colors, achieving the sublimity that paintings can reach. After graduating from the Department of Oil Painting at Bunka Gakuin University, Tokyo in 1938, Yoo returned to Korea in 1943 and led Korean avant-garde art organizations such as Sinsasilpa (1948), Modern Art Association (1957), and Sin-Sang (1962). He left behind a host of oil paintings as evidence of his everyday practice. Yoo's major solo exhibitions include Yoo Youngkuk (1st solo exhibition) (1964) at the Korea Press Center, Invitational Exhibition of Yoo Youngkuk at the National Museum of Modern and Contemporary Art Deoksugung (1979), and the 100th Anniversary of Korean Modern Master: Yoo Youngkuk 1916-2002 (2016) at the National Museum of Modern and Contemporary Art Deoksugung. He also participated in numerous local and international group exhibitions and art events, including Jiyu Bijutsuka Kyokai (Free Artists Association) exhibitions (1937-1942), the 7th Biennale de São Paulo (1963), and the 9th International Art of Japan Exhibition (1967), among others. The artist was awarded The Best Awards for Work R3 (1938) at the 2nd Exhibition of Jiyu Bijutsuka Kyokai, and Bo-Gwan Order of Cultural Merit (1984) by the Ministry of Culture, Sports, and Tourism of Korea. His works are held in the collections of major institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul Museum of Art, and Leeum Museum of Art.