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Kiaf SEOUL 2024

PKM Gallery | Booth no. A 88
September 4 – 8, 2024 | COEX Convention center Hall A

PKM 갤러리는 키아프 서울 2024 에서 김지원 작가의 솔로 부스를 선보인다. 부스에는 김지원(b. 1961)의 대표작 ‹맨드라미› 시리즈 중 여름 맨드라미와 겨울 맨드라미 회화를 비롯, 나무, 풍경 등을 소재로 한 드로잉 등 신작 20 여점이 출품된다. 이를 통해 지난 40 여 년간 '그리기'라는 미적 행위에 매진하여 회화의 본질을 탐구해 온 김지원의 작품 세계가 압축적으로 조명될 예정이다. 다양한 연작 중에서도 작가를 대표하는 ‹맨드라미›는 주변의 흔한 꽃을 그려낸 구상화이자 생의 욕망과 숭고함을 상징하는 추상화인 동시에 작가의 내적 성찰을 투영한 명상 기록 시리즈이다.

‹맨드라미›에서는 붓과 쇠 주걱으로 짓이긴 유화 물감, 안료의 찌꺼기, 흩뿌려진 기름방울 사이로 꽃이 자라고 소멸한다. 이 연작은 작업실 뜰에 뿌린 한 줌 씨에서 솟아나 한여름 뜨거운 해를 머리에 인 채 이글거리다 후드득 사그라지는 맨드라미의 생사를 그려낸 작업으로, 화려함 이면에는 독사와 같은 욕망이 잠재한다. ‹풍경›, ‹그리움이라 하지요›, ‹나무› 등의 소품에서도 김지원은 자신이 믿고 있는 매체인 '회화'에 천착하여, 대상을 단순히 재현하는 데 그치는 것이 아니라 대상과의 거리를 좁히거나 넓히는 능동적인 과정을 통하여 대상의 숨은 본질들을 표현한다.

김지원은 자연의 풍경과 사회적 일상을 꾸준히 주시해왔다. 이를 단순히 재현하거나 외관을 묘사하는데 그치는 것이 아니라, 대상과 이미지에 관해 끊임없이 연구하고 질문하며 그 결과를 캔버스 화면 속 또 다른 현실로 표출해 왔다. 독창적인 색채의 조합, 구상과 추상의 경계를 유희하는 형태, 성글고 거친 표면의 질감은 이러한 작가의 조형적 탐닉을 한껏 드러내며, 작품을 감상하는 이로 하여금 시각적 매력에 빠지게 한다. 끊임없는 관찰과 탐험으로 인해 작가를 둘러싼 일상과 사회는 캔버스 화면 속 또 다른 현실로 구현되고, 그 에너지와 서정적인 아름다움으로 '그리기' 작업의 정수를 느끼게 한다.

Kiaf SEOUL 2024

PKM Gallery | Booth no. A 88
September 4 – 8, 2024 | COEX Convention center Hall A

PKM Gallery will present a solo booth featuring the works of Kim Jiwon at KIAF Seoul 2024. The booth will showcase over 20 new pieces, including paintings from Kim’s renowned Mendrami series, such as Summer Mendrami and Winter Mendrami, as well as drawings that explore themes like trees and landscapes. Through this exhibition, the essence of Kim Jiwon’s 40-year artistic journey, dedicated to the act of 'drawing' and the exploration of painting’s core, will be comprehensively illuminated.

Among his various series, the Mendrami works are particularly representative of the artist. These pieces function as both figurative depictions of common flowers and abstract symbols of life’s desires and sublimity, while also serving as meditative records reflecting the artist's inner contemplation.

In the Mendrami series, flowers emerge and decay amidst thickly applied oil paint, pigment residues, and splattered droplets of oil. The series encapsulates the life and death of the Mendrami flowers, which sprout from seeds sown in the artist’s garden, blaze under the intense summer sun, and ultimately wither, revealing a latent, snake-like desire beneath their vibrant facade.

In smaller works such as Landscape, They Call It Longing, and Tree, Kim remains deeply committed to the medium of painting. He goes beyond mere representation, engaging in an active process of narrowing or widening the distance with his subjects to reveal their hidden essence.

Kim Jiwon has consistently observed the landscapes of nature and the everyday social scenes around him. Rather than simply replicating or depicting appearances, he delves deeply into studying and questioning these subjects and images, expressing his visions on canvas as an alternate reality. His distinctive color combinations, forms that play on the boundary between figuration and abstraction, and the rough, sparse textures of his surfaces vividly showcase his obsession with form, drawing viewers into the visual allure of his work. Through relentless observation and exploration, the artist transforms his everyday life and social environment into another reality on the canvas, capturing the essence of 'painting' with energy and lyrical beauty.

 

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