«윤형근/파리/윤형근»
Yun Hyong-keun: Yun/Paris/Yun
May 2 – June 29, 2024 I PKM
서울특별시 종로구 삼청로7길 40 I T. 02 734 9467
PKM 갤러리는 5월 2일부터 6월 29일까지 한국 현대미술의 거장, 故 윤형근 화백(1928-2007)의 «윤형근/파리/윤형근»을 개최한다. 본 전시는 2021년 동 갤러리에서 열린 «윤형근의 기록» 이후 국내에서 3년 만에 개최되는 윤 화백의 개인전으로, 그가 1980년대 파리 체류 당시 몰두한 한지 회화와 그 전후 시점의 리넨 회화, 그리고 2002년 파리 장 브롤리 갤러리Galerie Jean Brolly 개인전에 출품한 작품과 그 앞뒤 시기의 회화 등 국내 미공개 작품을 포함한 27점을 함께 소개한다. 즉, 이번 전시는 윤 화백의 생에 두 번에 걸친 파리 시기와 그 전후에 주목하며, 20여 년에 걸친 윤형근 예술세계의 진화 과정을 새롭게 살펴보고자 기획되었다.
1980년 12월, 윤형근 화백은 군사독재 정권으로 말미암은 국내의 불안정한 정세에 분노하고 좌절하며 잠시 한국을 떠나 파리로 향하였다. 그곳에서 윤 화백은 자신이 탐구해 온 ‘천지문(天地門)’ 회화가 유럽 미술계의 맥락 속에서 힘을 잃지 않는 동시에 고유의 독자성과 보편적 감수성을 획득할 수 있는지 객관적으로 확인하고 싶어 했다. 그는 좁은 작업실이라는 파리의 제약된 환경 아래서, 순수한 마포 또는 면포의 여백에 물감을 묽게 스미게 하여 천지의 합일과 회화적인 밸런스를 추구했던 기존과는 약간 다른 방식을 취했다. 동일한 물감과 기법을 쓰면서도 한국 고유의 재료인 한지를 활용하여 자신의 작업 의도를 보다 섬세하게 드러내는 작업을 추구해 나간 것이다. 약 1년 반 동안 파리에 체류한 후 윤 화백은 스스로가 천착해 온 회화의 내용과 어법에 더욱 확신을 가지고 한국에 귀국하였다.
윤형근과 파리의 두 번째 인연은 2002년 장 브롤리 갤러리에서의 개인전이다. 한국을 방문했던 화상 장 브롤리가 그에게 파리의 레지던스를 제공했고, 윤 화백은 현지에서 3개월간 머무르며 대형 회화들을 제작해 이를 동년 가을 장 브롤리 갤러리에서 전시하였다. 1991년 도널드 저드(Donald Judd, 1928-1994)와의 만남 이후 자신감을 갖고 더 확고하며 구조적인 형태의 화면을 구축하던 윤 화백은 한층 더 깊이 있게 성숙해진 결과물을 이 파리 전시에서 선보일 수 있었다. 그의 회화성의 정수가 1980년대 초 1차 파리 시기에 한지의 작은 화면 속에서 세심하게 구현되었다면, 2000년대 초 2차 파리 시기에는 대형 캔버스 위에 보다 과감하고 힘 있게 표출된 셈이다.
파리는 올해 올림픽 개최를 앞두고 있으며, 뉴욕과 런던을 거쳐 세계 현대미술의 거점으로 다시 떠오르고 있다. 2023년 초에는 윤형근의 작품전이 데이비드 즈워너 파리에서 개최되어 큰 호응을 얻기도 했다. 현시점에 이 도시와 인연이 깊은 윤 화백의 파리 시기 전후 작업들을 재조명하는 일은 윤형근 작업 세계의 변모를 국제적이고 신선한 관점에서 바라볼 기회를 제공하게 될 것이다.
윤형근 화백은 하늘을 상징하는 ‘청색(Ultramarine)’과 땅을 상징하는 ‘다색(Umber)’을 섞어 가공하지 않은 천 혹은 한지 위에 스며들고 번지게 하는 작업으로 세계 속에서 한국의 단색화 미학을 대표해왔다. 작업의 과정에서부터 결과까지, 작위와 기교가 배제된 그의 작업은 삶과 예술의 일치를 추구한 작가의 이념과 맞닿아 있다. 따라서 기백 있으나 겸손하고, 소박하지만 품위 있는 윤 화백의 인품이 그의 작업을 통해 고스란히 드러나 있다고 하겠다. 뉴욕 도널드 저드 파운데이션, 텍사스 치나티 파운데이션, 베니스 포르투니 미술관, 영국 헤이스팅스 컨템포러리, 서울 국립현대미술관을 비롯한 세계 유수 미술 기관에서 그의 개인전이 개최되었다. 생전 윤 화백은 상파울루 비엔날레(1969,1975), 베니스 비엔날레(1995) 등 영향력 있는 국제 행사 및 전시에 다수 초청된 바 있다. 현재 그의 작품은 국립현대미술관, 리움미술관, 영국 테이트 모던, 미국 구겐하임 미술관, 클리블랜드 미술관, 글렌스톤 미술관, 일본 도쿄도현대미술관 등 국내외 주요 미술관에 영구 소장되어 있다.
Yun Hyong-keun: Yun/Paris/Yun
May 2 – June 29, 2024 I PKM
40, Samcheong-ro 7-gil, Jongno-gu, Seoul I T. 02 734 9467
PKM Gallery is excited to announce the solo exhibition Yun/Paris/Yun presenting the master of Korean contemporary art, Yun Hyong-keun(1928-2007), from May 2nd to June 29th. This exhibition marks the first opening in Korea in three years since Memories of Yun Hyong-keun in 2021 at PKM Gallery. It features 27 works, include hanji pieces produced in Paris in the 1980s, linen paintings around that period, exhibited works from Yun’s solo exhibition at Galerie Jean Brolly in 2002, and pieces from closely surrounding that time period, along with previously unveiled works in Korea. The exhibition is curated to offer a new perspective on the progression of Yun’s 20 years of art by focusing on two pivotal phases: his residency in Paris and the periods preceding and following it.
In December 1980, Yun departed for Paris, driven by frustration and anger over the unstable political climate by the military dictatorship in Korea. There/While in Paris, he sought to objectively assess whether the concept of “The Gate of Heaven and Earth” that he had been exploring could achieve a unique independence and universal sensibility within the European art context. Working within the constraints of a narrow studio space in Paris, Yun took a slightly different approach. Previously, he had achieved unity and painterly balance between heaven and earth by smearing diluted paint on the raw surfaces of linen or cotton. While maintaining the same paint and technique, he also aimed to provide a more meticulous exposition of his artistic intentions by incorporating Korean traditional material, hanji. After approximately a year and a half in Paris, Yun returned to Korea with increased confidence in the content and language of his paintings.
Yun’s second association with Paris occurred in 2002 when he held a solo exhibition at Galerie Jean Brolly. During his visit to Korea, the art dealer Jean Brolly provided Yun with an apartment in Paris, where he stayed for three months to create large-scale paintings intended for display at Galerie Jean Brolly in the same fall. Having solidified his artistic approach and structure with confidence after encountering Donald Judd(1928-1994) in 1991, Yun was able to demonstrate mature and deeper outcomes in the Paris exhibition. While the essence of his painting was delicately embodied in small hanji screens during his initial period in Paris in the early 1980s, it was more boldly and powerfully captured on large canvases during his second Paris period in the early 2000s.
Paris is anticipating hosting the Olympics this year and is reclaiming its position as the center of contemporary art globally, following in the footsteps of New York and London. Yun’s solo exhibition at David Zwirner Paris in early 2023 garnered significant attention. Presenting Yun’s works created before, during, and after his time in Paris at this juncture will provide an opportunity to observe the transformation of his art from an international and fresh perspective.
Yun has been representing Korea’s Dansaekhwa aesthetics on the global stage by applying the mixture of the pigments ‘ultramarine’, symbolizing the sky, and ‘umber’, signifying the ground, onto raw canvas or hanji. From the process to the result, his works, which eliminate hierarchy and technique, align with the artist’s ideology of seeking harmony between life and art. Hence, his personality, spirited but humble, simple yet dignified, is revealed in his works. His solo exhibitions have been held at major art institutions including the Judd Foundation(New York, USA), the Chinati Foundation(Texas, USA), Palazzo Fortuny(Venice, Italy), Hastings Contemporary(Hastings, UK), and the National Museum of Modern and Contemporary Art(Seoul, Korea). Yun has been invited to various international art events and exhibitions such as the Sao Paulo Biennale in 1969 and 1975 and the Venice Biennale in 1995. Yun’s paintings are part of the permanent collections of institutions including the National Museum of Modern and Contemporary Art(Seoul, Korea), the Leeum Museum of Art(Seoul, Korea), Tate Modern(London, UK), the Solomon R. Guggenheim Museum(New York, USA), The Cleveland Museum of Art(Ohio, USA), Glenstone(Maryland, USA), and the Museum of Contemporary Art Tokyo(Tokyo, Japan).