경계를 넘나드는 거대한 통섭: 작가 배영환
PKM 갤러리는 2016년 8월 29일부터 10월 7일까지 배영환 작가의 전시를 개최한다. 본 전시는 영상과 조각, 드로잉 작업을 아우르는 작가 배영환의 근작 및 신작 총 11 점을 갤러리 공간에 맞게 재 구성하여 선보이는 프로젝트 전시이다.
한국의 동시대 미술계를 대표하는 현대미술가 배영환(b. 1969)은 조각, 회화, 사진, 영상, 설치작업은 물론 사회참여적 공공미술, 영화 시나리오 등 매체와 분야를 망라하는 다양한 작업활동을 펼치며 세계 미술계가 주목하는 아시아 작가 중 한 명으로 실험적인 전시들을 통해 중요한 발언들을 이어왔다. 대중적/하위 문화적인 키워드를 사용하여 일상과 미술을 소통시키고, 개념과 형태적 미학 사이의 완벽한 조화를 구현하는 그의 작품들은 한국 사회와 문화의 한 면을 점유하고 있는 특유의 감성과 사상들 간의 의미 깊은 공모(共謀)를 통해 이루어진 것으로 유명하다.
초기 대표작 <유행가> 이후, <남자의 길>, <거리에서>, <바보들의 배>, <불면증> 등에 이르는 작가 배영환의 작업들은 획일화된 한국 사회의 중심들로부터 소외된 것들에 관해 이야기한다. 알약, 깨진 술병조각, 약솜 등으로 흘러간 노래가사를 적어 내려간 <유행가>시리즈를 통해 근, 현대사의 어두운 시대정치적 현실에 고뇌하는 청춘을 위로하는 가 하면, <남자의 길>에서는 거리에 버려진 생활목재를 기타로 부활시켜 한국 근대사의 못 다한 낭만과 삶의 애환을 쓸쓸하게 그려낸다. 술병을 깨어 부순 조각들을 덧붙여 완성한 아름다운 샹들리에 작품 <불면증>시리즈에서는 화려한 도시 이면에 잠 못 이루는 우리 시대를 향한 짙은 페이소스가 묻어난다.
작가 배영환의 작업의 또 다른 중심을 이루는 공공 미술 프로젝트 – 사라져가는 문자들로 둘러 쌓인 공간에서 평화와 공존, 상생의 의미를 사유하는 , 문화 소외지역의 어린이와 노인을 위한 조립식 컨테이너 도서관 프로젝트 <내일>, 무료식사 배급소의 지도가 담긴 수첩을 제작하여 노숙자들에게 나누어 준 <노숙자 수첩-거리에서>, 청각장애학생들과의 협업으로 완성한 대형벽화 <세상에서 가장 아름다운 말> – 는 사회적 의식의 예술적 실천이 과연 어디까지 가능한가에 관한 희망적 답안이 되어왔다.
인간의 의식과 내면의 탐구라는 새로운 미학적 방향을 제시한 <오토누미나>에 이어, 최근 작업의 근간을 이루는 <추상동사>시리즈는 박제되어 개념으로 남은 “추상명사” 대신, 의지와 행위를 통해 스스로를 드러내는 “추상동사”에 주목하며 존재의 본질에 관한 근본적인 질문을 던진다. 2016년 플랫폼-L 개관 展을 통해 새롭게 선보인 <새들의 나라>는 현실과 이상을 아우르는 ‘새’라는 상징적 정체를 통해 아시아 문명 속에 내재된 근원적 사유와 원형적 미의식을 현대적 시각언어로 풀어냄으로써 미학적 통섭이라는 거대한 밑그림을 그려낸다.
배영환은 홍익대학교 동양화과를 졸업하였으며 베니스 비엔날레 등 국내외 다수의 개인전과 그룹전을 열며 활발한 활동을 펼쳐왔다. 주요 전시로는 플랫폼-L 아트센터 개관전 <새들의 나라>(2016), 삼성미술관 플라토에서 개최된 대규모 개인전 <유행가-엘리제를 위하여>(2012), 제 11회 샤르자 비엔날레 (Sharjah Biennial 11 , 2013), 제 3회 아시아 아트 비엔날레 ("Medi(t)ation,” 3rd Asian Art Biennial, 2011), 뉴욕 뉴 뮤지움 (New Museum, New York) 에서의 “Museum as Hub: In and Out of Context,” (2009), 상하이 아트페어 특별전 ("Discoveries,” ShContemporary 09, 2009), 국립현대 미술관에서 개최된 순회전 “Peppermint Candy: Contemporary Art from Korea,” 2007-9), 제 51회 베니스 비엔날레(“Secret Beyond the Door,” 51st Venice Biennale, 2005), 제 4회 광주비엔날레 (“Pause,” 4th Gwangju Biennale, 2002), 제 2회 부산비엔날레(“Culture Meets Culture,” 2nd Busan Biennale, 2002) 등이 있다. 2004년 대한민국예술상 오늘의 젊은 예술가상을 수상하였으며, 2006년 에르메스 미술상 최종 후보자로 선정되었고, 2013년과 2015년 두 차례에 거처 대한민국 공공디자인 최우수상을 수상한 바 있다. 그의 작품들은 도쿄 모리미술관(Mori Art Museum, Tokyo), 국립현대미술관, 서울시립미술관, 삼성미술관 리움, 경기도 미술관, 아트선재센터 등과 같은 국내외 유수의 기관에 소장되어 있다.
A Grand Consilience Crossing Boundaries: BAE YOUNG-WHAN
PKM Gallery presents an exhibition of Bae Young-whan from August 29th to October 7th, 2016. This is a project exhibition in which eleven new works in various media including video, sculpture and photograph are rearranged in the gallery space.
Bae Young-whan(b. 1969), one of the most prominent artists representing Korean contemporary art, has attained an international reputation with his experimental and innovative practice encompassing various media from sculpture, painting, photography, video, installation, public art to film scenarios addressing important issues of the times. Connecting art and daily life through popular/subcultural keywords, pursuing the perfect balance between ideology and formal aesthetics, Bae’s work is distinguished by its creative way of subtly intertwining the sensibilities and thoughts endemic to Korean society and culture.
From his earlier series Pop Song to The Way of Man, On the Street, The Ship of Fools (Das Narrenschiff) and Insomnia, Bae addresses the isolation and alienation in the heart of the uniformity imposed by Korean society. In the Pop Song series lyrics of old pop songs are written with pills, shards of broken wine bottles, or cotton balls consoling the mind of the youth agonizing in the gloomy political reality of contemporary history. Discarded wooden materials from broken furniture are reborn as guitars through The Way of Man series – a poignant portrayal of unfulfilled romance as well as joys and sorrows of life in modern Korean history. The Insomnia series features beautiful chandeliers made of numerous shards of broken wine bottles, evoking a deep pathos for numerous sleepless souls beneath the splendor of today’s city life.
Another critical aspect of Bae’s work is his public art projects. The DMZ Project: The Temple of Light contemplates the meaning of peace, coexistence and harmony through a space surrounded by disappearing letters. The portable container library project Tomorrow creates cultural spaces for children and the elderly in culturally marginalized areas. The Pocketbook for the Homeless – On the Street was a project that produced pocketbooks containing a map of free food stations and distributed them to the homeless. The Most Beautiful Language in the World is a large scale mural created in collaboration with a group of hearing-impaired students. Bae’s public art projects have shown a hopeful direction and method for the socially conscious artistic practice.
The Autonumina series suggested a new aesthetic direction for the exploration of the human consciousness and mind. The Abstract Verb series offers “abstract verbs” that reveal themselves through will and action in order to break through the petrified concept of “abstract nouns,” raising a fundamental question about the essence of existence. The most recent body of work Pagus Avium, first presented as the inaugural exhibition of Platform-L Contemporary Art Center in 2016, draws a grand sketch of aesthetic consilience by reinterpreting the original thoughts and primordial aesthetic consciousness inherent in Asian civilizations in the contemporary visual language, through the symbolic identity, ‘bird’ that embraces both reality and the ideal.
Bae Young-whan graduated from the Department of Oriental Painting, College of Art, Hongik University, Seoul. He has shown in numerous group and solo exhibitions both inside and outside Korea. Some of his major exhibitions include: Pagus Avium, the inaugural exhibition of Platform-L Contemporary Art Center (2016); Song for Nobody, a large scale solo exhibition at PLATEAU, Samsung Museum of Art (2012); The 11th Sharjah Biennial (2013); Medi(t)ation, the 3rd Asian Art Biennial (2011); Museum as Hub: In and Out of Context, New Museum, New York (2009); Discoveries, ShContemporary 09 (2009); Peppermint Candy: Contemporary Art from Korea, a touring exhibition of the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (2007-9); Secret Beyond the Door, the 51st Venice Biennale (2005); Pause, the 4th Gwangju Biennale (2002); Culture Meets Culture, the 2nd Busan Biennale (2002). He won the Today’s Young Artist Award, Korea Art Award in 2004, and selected as one of the finalists for the Hermes Award in 2006. He also won the Grand Prizes, Public Design Award, Korea in 2013 and 2015. His works are collected in many Korean and international museums and institutions including the Mori Art Museum, Tokyo, the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, the Seoul Museum of Art, Leeum, Samsung Museum of Art, Gyeonggi Museum of Modern Art, and the Artsonje Center.