John Baldessari
June 3 - July 16, 2015
개념 미술의 살아있는 거장, 존 발데사리(John Baldessari, b.1931)의 대규모 개인전이 6월 3일부터 7월 12일까지 PKM 갤러리에서 열린다. 본 전시는 1996년 이후 약 20년 만에 국내에서 처음으로 개최되는 대규모 개인전으로 2008년도부터 2015년까지 제작된 작품들 중 발데사리의 작품세계를 대표하는 총 15여 점의 대작들이 대거 선보인다.
발데사리는 1960년대 언어와 시각성의 상관관계에 주목한 회화들로 개념 미술의 새로운 포문을 열었으며 대중 매체로부터 비롯된 이미지들이 야기하는 사회 문화적 영향들을 예리하게 언급한 작업들로 크게 주목을 받았다. 1953년부터 1966년까지 13년간 자신이 작업하고 소장한 모든 회화작품을 불태운 ‘화장 프로젝트(Cremation Project)’(1970)를 통해 진정한 개념 미술의 거장의 반열에 올라선 발데사리는 이후 설치와 조각, 영상, 사진 등 다양한 매체와 분야를 아우르는 실험적인 작업활동을 펼치며 활발히 활동하여 왔다.
이미지가 지닌 서사성에 바탕을 둔 발데사리의 작업 방식은 이미지가 전하는 메시지에 대한 관습적 인식 체계를 비판하기 위해 대중 매체뿐만 아니라 고전 명화에서 차용한 다양한 이미지들을 해체하고 재 조합함으로써 새로운 내러티브의 가능성을 시사한다. 발데사리의 대표 연작들 중 하나인 <Pictures & Scripts, Storyboard, Morsels & Snippets> 등은 영화 스틸을 연상시키는 익숙한 장면과 원색의 컬러 패널 그리고 발데사리 작품의 주요 특징인 수수께끼 같은 문구가 모여 하나의 커다란 화면을 이루고 있다. 호소하는 듯한 몸짓의 금발 여성, 붉은 열매 바구니를 지고 줄을 지어 가는 노동자, 검은색 지팡이를 움켜쥐고 있는 손 등은 강력한 서사적 요소를 내포하면서도 정작 그녀가 누구인지, 누가 무엇을 하려는지, 어떤 장면을 묘사하는 것인지에 대한 구체적인 정보를 제공하지 않으며 이를 위하여 작가는 이미지의 일부를 절단하거나 가리는 등 특정한 상황을 드러내지 않기 위해 신중을 기한다. 작품에 등장하는 “lberia Pork Tail with Crispy Leaves and Toasted Sweet Millet Oil(바삭한 잎사귀와 구운 달콤한 수수 기름을 곁들인 이베리아 돼지꼬리),” “Four Woman At Fashion Show Staring At a Model(모델을 바라보는 패션쇼 장의 4명의 여인)”과 같은 불가해한 문구들 역시 모순적이거나 잉여적인 정보를 부가함으로써 안정된 의미 전달을 유보시킨다.
기존의 이미지들을 빌려와 다양한 방식으로 재구성하는 발데사리의 작업들은 이미지가 자연스럽게 연상시키는 신화적 연결고리를 끊어내고 전복시킴으로써 미디어 재현의 허구성을 드러낼 뿐만 아니라, 이미지와 텍스트의 충돌과 부조화를 통해 예기치 못하게 떠오르는 극적인 면과 모호함을 조성함으로써 관객들로 하여금 분절된 관계와 의미의 틈새를 스스로 채우고 새로운 의미를 부여하는 능동적 감상을 유도한다.
존 발데사리는 미국 캘리포니아에서 성장하였으며, 샌디에고 주립대학교(San Diego State College)와 버클리 캘리포니아 대학교(University of California, Berkeley)에서 수학하였고 샌디에고 주립대학 대학원(San Diego State University)과 오티스 아트 인스티튜트(Otis Art Institute)에서 명예박사학위를 받았다. 1970년 칼아츠(CalArts, California Institute of the Arts)에서의 교수 활동을 시작으로 2007년 캘리포니아대학교 로스앤젤레스 캠퍼스(UCLA, University of California, Los Angeles)에서 은퇴할 때까지 리처드 프린스(Richard Prince), 데이비드 살르(David Salle), 셰리 레빈(Sherrie Levine) 등 현재 미술계에 큰 영향력을 끼치고 있는 수많은 미국 현대 미술가들을 양성했다. 테이트 모던(Tate Modern)과 휘트니 미술관(Whitney Museum of American Art), 메트로폴리탄 미술관(Metropolitan Museum of Art)을 비롯한 세계 각국에서 수차례 대규모 개인전 및 회고전을 개최한 바 있다. 뉴욕 현대 미술관(Museum of Modern Art), 메트로폴리탄 미술관(The Metropolitan Museum of Art), 퐁피두 센터(Centre Pompidou) 등지에서의 단체전에 참가했으며, 2009년 베니스 비엔날레에서 평생업적부문 황금사자상을 수상하였다.
The solo exhibition of John Baldessari, the living master of conceptual art, will be held from June 3rd to July 12th at the PKM Gallery. This will be his first large-scale exhibition to be hosted in Korea in 20 years since 1996, and 15 of his most representative pieces will be selected among his 2008-2015 works.
Baldessari opened a new era of conceptual art in 1960 with his paintings focused on the relationship between language and images which acutely shed light upon the sociocultural impacts of images in the mass media and received much acclaim from critics. His Cremation Project (1970), in which he burned all the paintings dating from 1953 to 1966, placed him in the ranks of true conceptual artists, and he has since been active in a vast scope of experimental art including installation, sculpture, film, and photography.
Baldessari’s creative process bases itself upon the narrative power of images, satirizing the conventional unawareness towards images in media by deconstructing and recreating common media motifs, thus creating new possibilities for narration. In Baldessari’s acclaimed series Pictures & Scripts, Storyboard, Morsels & Snippets, and Double Play, familiar snippets reminiscent of film stills and primary color panels combine with the artist’s trademark enigmatic taglines to create one large picture. A blonde gestures plaintively, workers line up with baskets of red fruit, and a hand grips a black cane in these striking narrative devices, yet they refuse to reveal who the woman is, who is about to do what, or which story these images intend to depict; the artist takes special care in his concealment by covering or cutting off parts of his scenes. Cryptic captions such as “lberian Pork Tail with Crispy Leaves and Toasted Sweet Millet Oil” or “Four Women At Fashion Show Staring At a Model” also provide unnecessary or contradictory information, hindering conventional understanding.
Borrowing from popular media images, Baldessari removes and subverts the mythical links between images and their natural evocations, not only revealing the fraudulence of media recreation but also building an atmosphere of confusion and obfuscation through the clash between his words and images. In this manner, the artist induces his viewers to bridge the gaps in meaning and actively provide new interpretations.
John Baldessari grew up in California, attended San Diego State College and UC Berkeley, and received an honorary doctorate from the Otis Art Institute. In 1970 he began teaching at CalArts (California Institute of the Arts), and until his retirement in 2007 from UCLA (University of California, Los Angeles) he mentored many influential artists such as Richard Prince, David Salle, and Sherrie Levine. His works have been featured in multiple large-scale personal exhibitions and retrospectives at the Tate Modern, Whitney Museum of American Art, and the Museum of Modern Art (MoMA), as well as collective expositions at the MoMA, the Metropolitan Museum of Art, and the Centre Pompidou. In 2009, he received the Golden Lion Award for Lifetime Achievement at the Venice Biennale.